TERUG NAAR DE BLOG

Dit is een goede gids.

Zo’n 20 jaar geleden was ik, net als de meeste studenten toen, een vaste klant bij de grootste winkelketens. Want, mee met de trends dacht ik toen, en met m’n budget kon ik daar telkens heel wat spullen veroorloven. M’n frustraties dat deze zelden heel lang meegingen nam ik er eerst nog bij, maar kon ik hoe langer hoe minder verdragen. Ik begon stilaan minder te consumeren, maar op momenten dat ik iets nieuws nodig had, stond ik blijkbaar toch telkens weer in dezelfde winkels aan te schuiven.

En dan was daar in 2013 Rana Plaza. De ramp in Bangladesh, waar een fabriek van 8 verdiepingen instortte terwijl kledingarbeiders nog aan het werk waren. Bezig met het maken van die goedkope kleding, waar wij massaal aan verslaafd zijn. In totaal stierven die dag meer dan 1100 mensen en raakten 2500 gewond.

De documentaire die ik daarna zag, ‘The True Cost‘ (een aanrader trouwens, mocht je die nog niet gezien hebben), was voor mij het begin van mijn reis als bewuste consument. Ik leerde meer over het verschil tussen fast en fair fashion, las alles wat ik over het onderwerp kon verslinden en probeerde daarbij zoveel mogelijk mensen aan te steken.

Journalistes als Lucy Siegle, schrijvende voor The Guardian en auteur van o.a. ‘To Die For’, onderneemsters als Safia Minney, founder van het fair trade People Tree, bloggers als Sara Dubbeldam van ‘When Sara Smiles‘ en organisaties als de ‘Fair Wear Foundation‘, lieten me zien dat er een hele wereld bestaat van gewéldige merken en initiatieven die de mode industrie een heel pak mooier, groener én eerlijker maakt.

Wat een goede gids!

Het boek waarmee ik op foto sta, is van experte Marieke Eyskoot en was mijn bijbel bij het ontdekken van leuke, duurzame én betaalbare alternatieven voor merken en spullen waar ik zo gewend aan was. De titel zegt het zelf, wat een goede gids! Ondertussen al aan een tweede druk én een editie speciaal voor de jeugd. Gaande van mode, accessoires, verzorging, eten, wonen en werken, reizen en vrije tijd. Knappe merken die mooie en kwalitatieve spullen op de markt brengen met een sterke branding, eerlijke communicatie, met een hart voor mens én milieu en er toch in slagen om niet peperduur te zijn.

Iedereen groen?

Tegenwoordig lijkt het wel of elke ondernemer een duurzame onderneming runt. Nog nooit zag ik zoveel groen gras en blauwe lucht in campagnebeelden. Als consument is het ontzettend moeilijk om dan nog het onderscheid te maken tussen waarheid en leugen en dus greenwashing te herkennen. Ecotree formuleert het als volgend: ‘Greenwashing houdt in dat een marketingboodschap van een bedrijf niet strookt met haar acties.’

Hoe duurzaam ben jij als ondernemer? Durf jij kritisch kijken naar alle aspecten van je zaak? Naar het productieproces van je aanbod? Naar je relaties met je leveranciers? Hoe lang kunnen je producten meegaan? Dragen je diensten bij tot het algemeen welzijn? Maak je een verschil in de samenleving? Hoe ga je om met je personeel? Steek je energie in langdurige samenwerkingen? Hoe communiceer je met je klanten? Ben je transparant in je reclame? Zou je jouw afval kunnen beperken, zowel tijdens productie als in je filiaal? Zijn jouw relatiegeschenken bruikbaar of belanden ze snel achterin de kast?

Of je nu al jaren onderneemt, of pas begint, er zijn duidelijk massa’s manieren om je zaak te verduurzamen en hierover eerlijk te communiceren. Moet een bedrijf volledig groen opereren om mijn hart te winnen als consument of professional? Natuurlijk niet! Maar wanneer de intenties er zijn, eerste stappen worden genomen en er een lange termijn visie is op dit thema, sta ik graag te supporteren.

Uiteraard kan je bij de keuze van jouw online tools ook duurzame(re) keuzes maken. Een hostingprovider dicht bij huis, je website op een groene server, een Europese e-mailmarketing tool helemaal GDPR proof, een webshop met eerlijke info over je producten, een online community waar je klantenrelaties opbouwt op lange termijn, you name it!

En net daar is FlowBuro er voor je, jouw rechterhand, die maar wat graag mee nadenkt over het verduurzamen van jouw online onderneming. Zin om te horen wat er allemaal mogelijk is? Mail me even op leen@flowburo.be en we spreken elkaar binnenkort!

boektip

Dec 13, 2023

Leen Bryssinckx

Leen van FlowBuro