Het leven als solo-ondernemer valt in niets te vergelijken met je job in loondienst. Jezelf en je aanbod telkens opnieuw verkopen, een sterke mindset ontwikkelen, willen en durven schakelen wanneer nodig, financiële onzekerheid bij de start en last but not least: geen collega’s meer aan het koffiemachien. Niemand naast je aan jouw bureau om mee te overleggen, geen feedback over geschreven teksten of iemand waar je een lastig klantengesprek eens aan kan doorschuiven wanneer het je dag niet is. Vanaf nu is ‘t immers ‘me, myself and i’, een one women/manshow.
Hoef je dan vanaf nu alles zelf te doen? Zeker niet! Hoewel het in een opstartfase zeker geen evidentie is om te investeren in een sidekick, virtueel assistent, social media manager of business coach (just to name a few), kan uitbesteden of samenwerken wel leiden tot snellere groei of of op z’n minst tot sterkere schoenen. Waar je in loondienst immers een duidelijk omlijnde jobinhoud had, moet je nu ineens van alle markten thuis zijn. Webdesigner, copywriter, content creator, social mediamanager, automatisatie-expert, klantendienst, salesexpert,.. allemaal rollen die je je vanaf nu eigenmaakt, naast de core business die je uitvoert. Overweldigd? Helemaal normaal! Zelfs wanneer je goed voorbereid aan de start komt, is het opzetten en onderhouden van een onderneming een titatenwerk. Uitbesteden kan dan een optie zijn. Maar is dat wel iets voor jou?
Is uitbesteden voor iedereen? Absoluut zeer zeker niet. Je moet daar de mens voor zijn. Er klaar voor zijn om stukjes van je bedrijf aan iemand anders over te laten en open te staan voor input van die persoon. Want die komt er, ongetwijfeld. Toegang geven tot de backend van je systemen, vraagt om vertrouwen. En da’s niet evident, i get it. Dus klinkt dit herkenbaar en hou je liever zelf de touwtjes in handen? Start dan met de taken in je bedrijf waar je het minste feeling mee hebt. Schrijf je sociale media posts dan nog even zelf, maar laat dan bijvoorbeeld de salesfunnel achter je freebie dan opzetten door een technisch virtueel assistent. Ideaal om zelf aan te voelen wat dat met je doet, uitbesteden. En heerlijk wanneer je een match made in heaven vindt zodat je stilaan de teugels wat loslaat en je klaar bent om meer taken binnen je onderneming over te laten aan een ander.
Uitbesteden doe je meestal aan een (technisch) virtueel assistent en deze zijn zowat van alle markten thuis. Voor zowat alles binnen je bedrijf is, staat er wel ergens iemand te springen om je bij te staan. Sociale media posts voorbereiden, website onderhoud, webshop aanvullingen, automatisaties opstellen, administratie, voorbereiden van je boekhouding, beheer van je agenda,.. You name it en er is een VA for it!
Raad ik je daarom aan om alles uit te besteden? Natuurlijk niet, en al zeker niet alles aan één persoon. Behou ten allen tijde feeling met de tools die worden opgezet, de backend waarin wordt gewerkt want o horror, wanneer die gouden assistent een paar weken vakantie neemt ben jij ongetwijfeld degene die alles even opvangt!
Uitbesteden en duurzaamheid, hoe werkt dat? Zelf kies ik voluit voor langetermijn samenwerkingen, waarbij de minimum looptijd 3 maanden is. Inwerken in het bedrijf van een ander vraagt namelijk tijd. Strategische input geven gaat telkens beter en beter, pro-actief inzetten op toekomstplannen enkel wanneer je écht betrokken bent in de ins and outs van een onderneming. En niet enkel dat.
Elke ondernemer is anders. Wat werkt voor de éne, werkt zeker niet voor de andere. En zo is dat met het ondersteunen van ondernemers niet ander. Het zou de eerste keer niet zijn dat 3 van mijn klanten eenzelfde plan hebben om hun aanbod mee uit te breiden en toch iedereen een andere praktische invulling krijgt. Hoe dat komt? Omdat ik de zaken van mijn klanten ken. Niet enkel de tools die zij gebruiken, maar ook hoe ze zijn als ondernemer. Hoe hun persoonlijkheid moet matchen met een concrete invulling van een aanbod en de technische uitvoering daarvan.
Je bent klaar om uit te besteden, wat nu? Mentaal heb je de knoop doorgehakt, een tweede paar ogen en handen in je onderneming zou fijn zijn. Financieel weet je dat het kan, dus kom maar hier met die hulp! Een klein rondje googlen of scrollen door sociale media en je hebt in no-time wat virtueel assistenten of online business managers op het oog. Bij de meesten kan je vrijblijvend een kennismaking boeken, dus maak daar zeker gebruik van. Vertrouw je buikgevoel tijdens dat gesprek. Heeft die persoon feeling met je aanbod? Wil je graag dat het ook persoonlijk klikt of heb je liever eerlijke reviews van eerdere samenwerkingen? Kleine tip: ook deze VA’s zijn ondernemer en hebben net als jij een online business op poten gezet. Heel hun onderneming telt dus als één groot visitekaartje. Ben je op zoek naar iemand die visueel sterk is? Scroll dan eens door hun website. Wil je groeien met sociale media? Kijk dan even naar het bereik van hun posts.
Nog niet zeker hoe je ‘t aanpakt? Download dan hieronder mijn e-book (zonder salespitch, bizar i know, maar ik wil je écht graag verderhelpen met je zoektocht) en breng je to-do’s rustig in kaart zodat uitbesteden een hele logische volgende stap wordt.
Toch nog snel een tooltip om mee af te sluiten. Wanneer je iemand betrekt in je onderneming, ga je immers gevoelige informatie delen. Wanneer je abonnement het niet toelaat om een extra user role toe te voegen, dan zal je jouw persoonlijke login moeten doorgeven. De veiligste manier om dit te doen is via een tool zoals LastPass, een kluis waar je veilig al je paswoorden opslaat en kan delen met derde partijen. Bekijk ook zeker even de algemene voorwaarden van je nieuwe assistent om te kijken hoe zij omgaan met de gevoelige informatie van jou als klant en die van jouw eindklanten. Zet desnoods een aantal afspraken op papier. Zo start je duidelijk en helder voor een samenwerking op langetermijn.