ME
NU
In een wereld waarin consumenten dagelijks worden overspoeld met reclame, social media posts en visuele prikkels, is herkenbaarheid belangrijker dan ooit. Grote bedrijven investeren enorme budgetten aan hun branding en dat doen ze niet voor niets. Maar wat is nu juist een huisstijl? Een consistente huisstijl zorgt voor herkenbaarheid, professionaliteit en vertrouwen. Het maakt je zichtbaar in een overvolle markt, vandaag de dag geen overbodige luxe. Ook helpt het je om keuzes te maken in je marketing: als je weet wie je bent en hoe je eruitziet, kun je dat gemakkelijker vertalen naar je website, je socials en je goodies.
Zelfs als je klein bent, kun je groot denken. Een merk als Tony’s Chocolonely (de fluo groene is mijn persoonlijke favoriet) begon als missie-gedreven initiatief met een opvallende, kleurrijke stijl. De fleurige chocoladerepen zijn niet te missen en ondertussen is het merk wereldwijd bekend, dankzij een unieke en consequente huisstijl.
Een huisstijl is de visuele identiteit van je bedrijf. Het is de manier waarop je je onderneming presenteert aan de buitenwereld. En dat gaat dus veel verder dan alleen een logo.
LOGO
Het gezicht van je merk. Een goed logo is eenvoudig, herkenbaar en tijdloos. Denk aan de gouden bogen van McDonald’s of de ‘swoosh’ van Nike. Voor kleine ondernemingen hoeft het niet ingewikkeld te zijn, zolang het aansluit bij je identiteit en doelgroep.
KLEURGEBRUIK
Kleuren roepen emoties op en bepalen voor een groot deel de uitstraling van je merk. Blauw straalt bijvoorbeeld betrouwbaarheid uit (denk aan KLM), terwijl rood energie en passie oproept (zoals Coca-Cola of YouTube).
TYPOGRAFIE
Welke lettertypes gebruik je in je communicatie? Kies bij voorkeur één of twee lettertypes die goed leesbaar zijn én die passen bij je merk. Google gebruikt bijvoorbeeld de strakke en moderne ‘Product Sans’, terwijl luxe merken zoals Goop vaak kiezen voor elegante serif-lettertypes. Tip van Flip: google fonts laden je website sneller en zijn gratis in gebruik.
BEELDGEBRUIK
De stijl van je fotografie of illustraties zegt veel over je merk. Onnodig te vermelden dat stockfoto’s niet bepaald aan te raden zijn. Dat je buurmeisje ‘leuke foto’s maakt’, is mooi meegenomen wanneer je start als ondernemer. Maar dat investeren in kwalitatieve personal branding foto’s loont, kan zowat elke succesvolle ondernemer beamen. Kies voor langetermijnsamenwerkingen zodat de bewerking, look en feel van je beelden blijft aansluiten bij je merk. Sofie Jamers koos net als ik voor Sacha Kleinblatt als huisfotograaf.
TONE OF VOICE
Hoewel het geen visueel element is, hoort de manier waarop je communiceert met je publiek zeker bij je huisstijl. Is je toon formeel of informeel? Speels of zakelijk? Niets zo bizar als een formele AN tekst op je website en dan een plat dialect en informeel kennismakingsgesprek. Laat jouw persoonlijkheid dus zeker doorkomen in de keuze van je bewoordingen.
MERKIDENTITEIT
Wat wil je uitstralen? Wat zijn je kernwaarden? Ben je toegankelijk en heb je een budgetvriendelijk aanbod? Of werk je high-end 1 op 1?
IDEALE KLANT
Wie wil je idealiter aantrekken met je product of dienst? Werk een persoonlijkheid uit die je steeds in je achterhoofd hebt wanneer je werkt aan je zaak.
RICHTLIJNEN
Een beknopt document waarin je logo, kleuren, typografie en richtlijnen vastlegt. Handig ook wanneer je bepaald werk uitbesteed aan een derde partij.
CONSISTENT GEBRUIK
Niets zo handig als een set visuals in Canva, zodat posts of e-books in no-time zijn uitgewerkt, volledig in lijn met je huisstijl. Matcht elk kanaal met de look van je onderneming? Denk aan je website, e-mails, handtekening, visuals, LinkedIn banner, etc.
TOOLS
Pinterest en Canva zijn je beste vrienden wanneer je nog op zoek bent naar de richting die je uit wil. Na een avondje pinnen op Pinterest wordt het snel duidelijk welke stijl je het beste ligt. Maar vergeet niet: het is vooral jouw ideale klant die zich moet aangesproken voelen.
Een sterke huisstijl is dus geen overbodige luxe, maar een investering in de herkenbaarheid en groei van je onderneming. Door de juiste elementen goed in te zetten, geef je jouw bedrijf een gezicht dat blijft hangen bij je doelgroep en dat is precies wat je als kleine onderneming nodig hebt.
Wat als je geen duizenden euro’s op overschot hebt? Goed nieuws: een sterke huisstijl hoeft geen fortuin te kosten. Met de juiste basis en een slimme aanpak leg je als kleine ondernemer een sterke basis voor je merk. FlowBuro ontwikkelt mini-rebrandings voor solo-ondernemers en kleine ondernemingen. Je krijgt dan een woordlogo, een afgeleid favicon en richtlijnen om kleuren en fonts in te zetten. Klaar om all the way te gaan? Kies dan net als Sofie Jamers voor een huisstijl, webdesign, e-book ontwerp en opstart e-mailmarketing en je bent in no-time overal professioneel aanwezig.
Klinkt dat goed? Neem dan hier contact op!
get on the list
Maar heel af en toe de mooiste e-mail met tips voor je website, je marketing en meer flow in je verhaal.
Voor niet zomaar weer een nieuwsbrief, ah nee!
Wat denk je, toch maar inschrijven dan?
get on the list