ME
NU

E-mailmarketing is een ontzettend sterke manier om te communiceren met je volgers en je klanten. Een ideaal kanaal voor ondernemers die minder affiniteit voelen met sociale media, of dit zien als een aanvulling op hun communicatie. Kwestie van niet in te zetten op één platform, weet je wel? E-mail funnels maken heel dit proces automatisch, gestructureerd en schaalbaar. Handig als je meer klanten wil, maar niet alles handmatig wil doen.

Wat is een e-mail funnel?

Een e-mail funnel is een reeks geautomatiseerde e-mails die een contact doorloopt en die je idealiter leidt naar een specifiek doel. Deze reeks e-mails start nadat een trigger heel het proces op gang trekt. Mits de juiste strategie zet je funnels handig in om voor jou én de groei van je onderneming te werken.

De voordelen van een goede e-mail funnel.

AUTOMATISCH EN TOCH GEPERSONALISEERD
Zelfs met automatisch te lopen, kan een slimme funnel ook gepersonaliseerd werken. Denk aan het toevoegen van een voornaam, vermelding van een bedrijf, maar ook mails op basis van voorkeuren. Ben je zelf op veel mails ingeschreven? Dan ervaar je zelf het verschil tussen pusherige mails die je wel met je naam aanspreken of mails die echt gebaseerd zijn op je interesses. Welke mails zouden jou doen overgaan tot kopen?

CONVERSIE VERHOGEND
Binnen een funnel kan je een persoonlijke korting geven, duidelijke CTA’s benoemen en urgentie creëren met tijdelijke acties. Zo kan je een kortingscode delen alleen met contacten die je freebie hebben gedownload, zonder heel je Instagram publiek hetzelfde te moeten aanbieden.

CONSISTENT CONTACT MET JE KLANTEN
Met een strategische funnel kom je op verschillende momenten terecht in de inbox van je klant. Wanneer je automatiseringen aanvult met maandelijkse nieuwsbrieven blijf je steeds top of mind.

HOGE ROI
Een funnel uitbouwen vraagt een eenmalige investering van tijd, nadien bespaar je heel wat moeite. Door gepersonaliseerde mails te sturen met gerichte content, gaat je conversie naar boven.

    Checkpoints van een goede funnel.

    MERKBEKENDHEID
    In je mails laat je jouw contacten kennismaken met je onderneming en je aanbod. Is jouw huisstijl overal mooi terug te vinden? Ook dat draagt bij tot de herkenbaarheid van je merk.

    WAARDEVOLLE CONTENT
    Contacten overtuigen om klant te worden doe je niet zomaar met het delen van een ‘koop hier’ knop. Vertrouwen bouw je op door het delen van waardevolle informatie, het wegnemen van bezwaren en getuigenissen te delen van andere klanten.

    CTA’S
    Zorg voor meer conversie door slimme CTA’s in je mails te verwerken en regelmatig te analyseren welke links het goed doen. Bouw verder op wat werkt.

    FANBASE
    Loyale lezers kan je belonen met iets extra’s, inactieve gebruikers stimuleren met een kortingscode. Je contacten bevragen, hen aan het woord laten over je diensten kan waardevolle feedback zijn die de positionering van je onderneming versterkt.

      Meten is weten.

      Je funnel staat en loopt. Dan is het de kunst om regelmatig te gaan kijken wat er precies gebeurt en bij te schaven waar nodig. Inzichten in je open rates, click rates en conversie rates zijn nodig om je funnels te optimaliseren. Zijn er mails die beduidend slechter worden geopend? Dan heb je misschien een bijkomende conditie nodig. Wel geopend, maar weinig clicks? Overloop dan zeker al je links. Een CTA is voor jou dan wel heel helder, maar daarom niet voor iedereen die meeleest.

      Laatste tips.

      MOBIEL EERST
      Check de mobiele weergave van je email. Mails worden immers meer en meer op gsm gelezen, dus wil je dat ze daar zeker mooi en duidelijk doorkomen!

      WIE LEEST ER MEE
      Wat je ook doet, denk steeds vanuit je doelgroep. Wat hebben zij echt nodig? Pas de inhoud van je mails daarop aan.

      MEER FLOW IN JE FUNNEL
      Zit je vast in het opbouwen van jouw funnel in MailerLite? Check dan mijn mini-training ‘Meer flow in je funnel’. Speciaal gemaakt voor ondernemers zonder technische kennis!

        nieuwste artikels in je inbox?

        get on the list

        Maar heel af en toe de mooiste e-mail met tips voor je website, je marketing en meer flow in je verhaal.  

        Voor niet zomaar weer een nieuwsbrief, ah nee!

        Wat denk je, toch maar inschrijven dan?

        get on the list